APP Jongeren
Les op maat
In elke jongere schuilt een kunstenaar en iedere jongere kan dit talent op zijn eigen tempo ontwikkelen. Proeven van vele materialen, technieken, eindeloze combinaties om zo je eigen taal te zoeken en te vormen.
Plezier
Woorden zijn de als jeugdig enthousiasme, verrassend, ontroerend, genietend, mislukkingen die uitmonden in maffe creaties, eigenaardigheden die schoonheid raken, … dit allemaal tijdens het werkproces. Ze leren van elkaar en voelen zich thuis in de nieuwe werelden die ze zelf creëren.
Interactie/dialoog
Leerlingen stellen niet alleen vragen rond hun eigen creaties maar ook bij dat van de medeleerlingen. Ze overleggen met de leraar wat ze van plan zijn. Antwoorden vinden ze via de vele kunstenaars uit het verleden en het heden. Ze leren kritisch en opbouwend bewust te overleggen, te discussiëren rond presentaties, techniek en inhoud.
Leercoach
De leraar (begeleider) die vanuit zijn eigen kunstenaarschap vertrekt, gaat samen op weg met de leerling. Hij gaat in dialoog en reikt nieuwe horizonten aan op het zelfgekozen pad van de leerling. De leraar (begeleider) heeft dus de intentie om de kijk op de wereld van de leerling te verruimen via het leren kijken naar kunst.
Engagement
De leerling gaat mee op uitstappen , zet zich in voor tentoonstellingen, gebeurtenissen die plaats vinden in de academie. Hij of zij snuistert in onze bibliotheek, zoekt op het internet, deelt zijn of haar kunstervaringen in de buitenwereld, slaapt met zijn of haar schetsboek…kortom zijn of haar enthousiasme komt tot uiting in de vele creaties die uiteindelijk de parel op de kroon zijn.
Vertrouwde werkplek
Een goed aanvoelende ontmoetingsplaats waar leeftijdsgenoten elkaar op een chille wijze beter leren kennen en waar creëren, experimenteren en creaties ontdekken centraal staan.
Uitdaging
Er is die aanzet tot zelfexploratie gecombineerd met opdrachten, gegeven onder de vorm van een thema dat zéér ruim geïnterpreteerd kan worden en waar er nieuwe technieken worden aangeboord om nog meer onbezonnen nieuwe grenzen te verleggen. De leerlingen worden geprikkeld om hun blik op de wereld te verruimen en de relatie tot hun eigen omgeving kritisch te aanschouwen.
Beeldtaal
Leerlingen spelen met de eigen verbeelding en de realiteit die ze alert aanschouwen. Ze vertoeven in een eigen wereld van komische dromen, wijze gedachten, … waar deze worden omgezet in prille tekeningen, schuimige schilderijen, bizarre ruimtelijke constructies, digitale omstandigheden, in -en afdrukken met vele inkten en …
Zelfstandigheid
Op een gemoedelijke manier krijgen leerlingen meer verantwoordelijkheid om hun eigen persoonlijke beeldtaal te ontwikkelen en ze maken die verantwoordelijkheid zichzelf eigen. Ze worden gemotiveerd om hun eigen intuïtie aan te wakkeren en te volgen. Het doel is om meer en meer afstand nemen van de verwachtingen van anderen en van hun eigen vaste patronen, …loslaten is de intentie van zelfstandigheid. Durven risico’s nemen, zichzelf zijn en de eigen artistieke manier van expressie ontdekken.