Alle leerlingen zijn welkom in onze academie, iedereen verdient die brede zorg en aandacht, zo ook de leerlingen met heel specifieke noden en verhoogde zorg. Het individueel aangepast curriculum (IAC) kan hier ook aangegaan worden, indien nodig.
Alle leerlingen hebben dat recht op maximale kansen om te leren en te ontwikkelen.
Wij begrijpen hieronder niet louter de artistiek begaafde leerlingen maar ook anderstalige nieuwkomers, leerlingen met een ontwikkelingsachterstand die niet altijd aantoonbaar is.
De begrippen betrokkenheid, welbevinden en zelfontplooiing zijn hier dan ook prioritair.
We vinden het belangrijk om hier open te communiceren, dit bevordert het leerproces van de leerling. Wij kiezen vanuit de gedachte ‘de leerling staat centraal’. Daarom laten we onze minderjarige leerlingen een zorgformulier invullen bij de start van het schooljaar.
Bij meerderjarige leerlingen gaan we het persoonlijke gesprek aan, eveneens bij het begin van het schooljaar met de leraar en de zorgcoördinator indien nodig.
Dit opdat wij beter kunnen inspelen op de noden en sneller kunnen ingrijpen en begeleiden zodat dit alleen maar de leerling ten goede komt.
Wij staan in voor de fysieke toegankelijkheid van onze gebouwen en ateliers, we betrachten die veilige omgeving te realiseren, zowel materieel als emotioneel. Indien nodig zorgen we voor de logistiek en de materialen waar nodig.
Verder vinden wij het ook belangrijk bij het binnenkomen of bij het ophalen van uw dochter of zoon dat er een korte overdracht kan gebeuren met de leraar indien gewenst. De ateliers zijn dan ook toegankelijk bij het startmoment en nadat de les geëindigd is. Je kan ook een afspraak maken met de leraar, de zorgcoördinator of de directie indien je dat nodig acht.